Bemötandet största hindret mot tillgänglig kollektivtrafik

Drygt var fjärde person med omfattande funktionsnedsättningar uppger i en stor enkät uppger att de inte är nöjda med personalens bemötande när de åker kollektivtrafik. Det visar forskningsstudie En kollektivresa som andra från Göteborgs universitet där resultaten jämförts med övrig befolkning.

– Det är anmärkningsvärt. Vi har ställt samma frågor till övriga befolkningen och där uppgav bara 15 procent att de inte var nöjda, säger John Magnus Roos, en av forskarna bakom studien.

Sedan 1993 finns en lag som ska möjliggöra för personer med funktionsnedsättning att leva som alla andra. I fokus för att öka tillgängligheten står ofta ramper, liftar, rullstolsplatser och högtalare där hållplatserna ropas ut. Roos menar nu att även personalen måste utbildas så att de är lyhörda inför människors olika behov:

– Kollektivresor har ökat hos svenskar i allmänhet, men inte hos människor med funktionsnedsättning. Människor i allmänhet reser mer än dubbelt så ofta kollektivt, jämfört med personer som har omfattande funktionsnedsättning.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV