Betygsdiskriminering baserad på kön belagd i ny forskning

Kvinnor utsattes för en betydande diskriminering i betygssättningen på den första kursen inom nationalekonomi vid Stockholm universitet. Det visar nya studien The genius is a male: Stereotypes and same-sex bias in exam grading in economics at Stockholm university (Geniet är en man: Stereotyper och sam-könade preferenser vid betygssättning i nationalekonomi på Stockholms universitet)

Det är forskarna Joakim Jansson, på institutionen för nationalekonomi och statistik vid Linnéuniversitetet, och Björn Tyrefors vid Institutet för näringslivforskning som använt data från introduktionskursen för att undersöka betygssättningen.

Under de studerade åren 2008-2014 skedde en förändring, från att studenternas identitet var känd vid provrättning innan hösten 2009. Därefter anonymiserades personuppgifterna. Studien visar att särskilt manliga lärare, och i viss utsträckning även kvinnliga, var mer benägna att sätta lägre betyg på kvinnor än män under perioden utan anonymisering.

Jansson och Tyrefors drar slutsatsen att kvinnor får oförtjänt låga betyg när läraren känner till studentens kön, oavsett om det är en lärare av samma kön eller inte som betygsätter. De konstaterar att utfallet ligger i linje med hur studenter stereotypiseras utifrån kön. Den diskriminering som studien påvisar kan enligt forskarna bidra till att förklara underrepresentationen av kvinnor högre upp i universitetshierarkin, som är ett faktum inom fler ämnesområden än nationalekonomi.

Detta dels eftersom möjligheterna att avancera till högre studienivåer till viss del styrs av betyg på introduktionskursen, dels då diskrimineringen riskerar att påverka kvinnors motivation så att de söker sig till andra forskningsfält.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV