”Reklamen med landslaget hade kunnat användas i syfte att synliggöra den jargong och de ”skämt” som befäster den machokultur jag försöker bidra till att vi får bort inom idrottsrörelsen.” Det skriver Peter Svensson från Huskurage, UN Women Nationell kommitté Sverige och Män för jämställdhet om Ica-reklamen med herrlandslaget inför fotbolls-EM som inleds på fredagen.
Det är intressant ändå. Jag har lyft frågan om machokultur och normer med beslutsfattare inom Svensk Elitfotboll, jag har pratat om den med Björn Ericsson på Svenska Idrottsförbundet och från olika håll är jag involverad i samarbeten med klubbarna Östersunds fotbollsklubb, Hammarby fotboll, och nu senast Syrianska FC. Klubbar som vill förändra och lyfter frågor om våld, machokultur och normer både internt och i sin utåtriktade verksamhet. Som förebilder måste vi gå före resonerar de allihop.
Så kommer EM och Sweden Men’s National Team gör reklam tillsammans med Ica Sverige med kravet att pengarna ska gå till projektet Alla är olika – olika är bra. Ett initiativ för att få bort rasism, homofobi och för att bidra till bättre integration. Det stora temat verkar vara att ”alla ungdomar i Sverige ska få känna sig som en del av ett lag.”
Jag önskar verkligen att herrlandslaget hade tagit del av den debatt jag och många med mig försöker lyfta. När jag jobbade med uppförandekoden i allsvenskan och superettan så pratade vi om hur vi kan få bort machokulturen och skapa trygga rum för alla. Några saker som alltid kom upp och som alla var överens om, var pennalism, retsam jargong och att trash-talka varandra med till exempel ”mamma-skämt” eller att prata nedsättande om sina ”motståndare”.
Reklamen med landslaget hade kunnat användas i syfte att synliggöra den jargong och de ”skämt” som befäster den machokultur jag försöker bidra till att vi får bort inom idrottsrörelsen. Hade det varit min reklamfilm hade jag ropat bryt mitt i- berättat vad det var som precis hände- frågat spelarna hur det kändes att prata sådär elakt om Paul Tilly och gänget i Ica-reklamen, sedan frågat hur det kändes att bli örfilad/slagen av en av världens bästa fotbollsspelare och efter det bett dem spela upp hur det verkligen ska vara i ett lag där alla känner sig välkomna.
Det är inte svårt att lista ut att reklamen verkligen speglar den ”lekfulla” stämningen i landslaget, lika lätt är det att lista ut att extra örfilar och mamma-skämt kommer delas ut mellan ungdomar runt om i Sverige. Det är bedrövlig dåligt. Ni hade världens möjlighet att påverka och valde att vara macho! Hur tänkte ni?