Kommentar

Glädjebesked att antalet antagna tjejer med invandrarbakgrund nästan fördubblats

Zahra Bayati PhD- fil.

Det är ett glädjebesked att antalet antagna tjejer med invandrarbakgrund till högre utbildning nästan har fördubblats. Framtiden kommer dock bli tuff, ibland kanske kännas hopplös. Trots det, ge inte upp era drömmar. Vi är många som ser er närvaro som ett löfte om ljusare tider, skriver Zahra Bayati lektor i pedagogik.

Det är ett glädjebesked att antalet antagna tjejer med invandrarbakgrund till högre utbildning nästan har fördubblats. Denna nyhet är glädjande, särskilt för oss föräldrar till dessa studenter. För mig personligen har nyheten extra betydelse då jag själv varit och är en del av denna grupp – som tidigare student och nu lektor i pedagogik, skriver Zahra Bayati.

Under min forskning har jag sett att högre utbildning behöver anpassas till en mer globaliserad värld däribland studentpopulationen. Bristande stödfunktioner, förutfattade meningar, exkludering och rasism är vanliga problem som studenter med svenska som andra språk möter. 

Trots att min avhandling (Bayati, 2014): ”den Andre” I lärarutbildningens empiriska studie genomfördes redan 2008-2010, ser vi fortfarande samma problem i olika program och på olika universitet (Englund, 2023; Kristoffersson, 2021).

Senast i slutet av juni 2024 kontaktade två kollegor mig angående diskriminering och särbehandling av dessa studenter från olika universitet.

Lotta Ilona Häyrynen skrev i ETC (2024-07-18) om hur brunhögern varnar för dessa studenters påverkan på “svenska” kvinnors arbetsmöjligheter, vilket är absurt. Det är inte bara i utbildningen dessa studenter möter hinder, utan även på arbetsmarknaden där de ofta får jobb de är överkvalificerade för. 

Det kan kännas som en tuff framtid jag målar upp för er nyblivna studenter, men ja, ni kommer möta många hinder och ifrågasättanden av er kompetens, särskilt gällande er språkliga bakgrund. Men kom ihåg, ert språk är en styrka, inte en svaghet. Mångfald berikar akademin i sin strävan att undersöka problem och föreslå lösningar och historiskt har många övervunnit liknande utmaningar som vi möter i samtiden.

”Ge inte upp era drömmar”

Ni har rätt att känna hopplöshet ibland, men det är inte ert fel. Det är ett system byggt på patriarkala och eurocentriska idéer, därmed en sexistisk och rasistisk förståelse av vem som bär på kunskap, vilket inte är så långt borta från rasbiologiska tankegods.

Trots detta, ge inte upp era drömmar. Det finns redan, om inte alla, men inte så sällan, studenter, lärare, språkhandledare, studievägledare och administratörer som vet hur läget är i frågor om diskriminering.

Med mikro- och ibland större makt i systemet vill de bidra till ett rättvisare utbildningsklimat. Er och deras närvaro vid universiteten är hoppet om att förändra systemet till en bättre högre utbildning i samklang med samtiden.

Som ett exempel på en framåtsyftande gemenskap inom lärarutbildningen vid Göteborgs universitet har vi (jag och några studenter samt nyutbildade lärare) startat ett månatligt evenemang som heter Café Moalem (lärare). Där träffas vi och delar med oss av våra berättelser, erfarenheter och visioner, vilket har vuxit trots den korta tiden.

Något liknande kan göras vid andra program eller på andra universitet. Ni är många nu och kan stödja varandra. Och sist men inte minst, ta varandras hand som den historiska mänskliga kedjan som bär på mänsklighetens inre strävan efter en bättre, rättvisare och fredligare värld.

Om medlemmar i denna kedja kan vi läsa i världshistorien eller till exempel. se i filmer som Dolda tillgångar. Det är bara att fortsätta lyfta de som håller på att falla, och låta sig bli lyft när man själv faller.

Välkomna till universitetet. Vi är många som ser er närvaro som ett löfte om ljusare tider.

Zahra Bayati 
PhD- fil.dr i pedagogik och universitetslektor vid Göteborgs universitet

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV