”Många är de lärarstudenter som på grund av rasism, islamofobi och nedvärdering av svenska som andraspråk hoppat av sin utbildning” och nu finns många frågetecken kring hur uppsägningarna sker på förskollärarutbildningen i Göteborg (IPKL), skriver undertecknarna och undrar inför regeringens kommande utredning om att förändra lärarutbildningen om det finns plats för kritiska röster.
Som lärare är vi oroade för lärarutbildningens utveckling. Svenska politiker har under många decennier varit medvetna om att de genom att ge olika direktiv till lärarutbildningen inte bara påverkar dagens lärarstudenter utan även framtida generationer av elever.
Som en symbol för detta är lärarutbildningen den första punkten under rubriken Läraryrket i Tidöavtalets skrivelser. Tidöregeringen har tillsatt en utredning om att förändra lärarutbildningen och utifrån vad som står i dess direktiv kommer det – senast i november i år – föreslås stora ändringar i både struktur och innehåll.
Förändringarna görs samtidigt som det ekonomiska läget tvingar fram nedskärningar. Både utredningen och nedskärningarna aktualiserar konflikten mellan akademisk frihet och politisk styrning. Den framtida lärarutbildningen påverkas i hög grad av sina anställda och det vi frågar oss är: Vilka anställda får vara kvar och vilka får gå? Får kritiska röster stanna?
Utifrån hur uppsägningarna sker på förskollärarutbildningen i Göteborg (IPKL) kommer ämnen som antirasism, mångfald och demokrati sättas åt sidan i den framtida utbildningen. Den enda lektorn med flyktingbakgrund, Zahra Bayati med över 17 års erfarenhet som lärarutbildare, ska sägas upp. Detta utifrån förhandlingar mellan fack och arbetsgivare som resulterat i att Sveriges Lärare överväger att ta Göteborgs Universitet till domstol då IPKL strategiskt gjort om turordningskretsarna.
Bayatis bland personalen unika erfarenhet av flyktingskap samt hennes flerspråkiga och interkulturella kompetens värdesätts inte samtidigt som allt fler lärarstudenter har en bakgrund som flyktingar eller invandrare. En stor del lärarstudenter rasifieras som icke-vita och/eller har svenska som andraspråk. I Bayati har de en förebild som visar: ”Detta är en plats för mig. Också jag kan doktorera och undervisa framtidens lärare.” Tyvärr ges inte Bayatis erfarenheter, mentorroll och kunskaper om rasism och antirasistisk arbete inom högre utbildning plats i den kommande förskollärarutbildningen i Göteborg. Detta ger en tydlig signal om vilken kunskap Sveriges framtida lärare (inte) ska ha.
Många är de lärarstudenter som på grund av rasism, islamofobi och nedvärdering av svenska som andraspråk hoppat av sin utbildning. Tidöregeringens utredning har som mål att minska antalet avhopp, men varken den eller IPKL inser att en del avhopp kan förhindras av personal med kunskap om antirasism. Att säga upp personal som stöttar studenter som överväger avhopp på grund av rasism ger en stark signal om vilka studenter man (inte) vill se som Sveriges framtida lärare.
När Tidöregeringens utredning väl publiceras lär det vara med stora ord om en bättre och mer effektiv lärarutbildning. Det vi hoppas på då är frågor och diskussioner om vad som inte finns med i de nya direktiven och om vilka värden och lärarstudenter som åsidosätts.
Undertecknande
Ramla Abduillahi , psykologistudent (tidigare lärarstudent), Göteborg
Saideh Amini, skolkurator (nypensionerad), Göteborg
Lory J. Dance, former guest researcher at GU, Associate Professor of Sociology and Ethnic Studies, Nebraska
Andrea Dunne, lärare, Kungälv
Ellen Englund, doktorand i utbildningsvetenskap, Göteborg
Helen Eriksen, førsteamanuensis i barnehagelærerutdanningen , Oslo
Karin Espinosa Johansson, lärare, Göteborg
Gry O. Ulrichsen, førsteamanuensis i barnehagelærerutdanningen, Trondheim
Vahideh Mirzabeiginaeini, lärare, Göteborg
Lisa Palm, gymnasielärare, Göteborg
Farzana Shakhawat, förskollärare, Göteborg
Aftab Soltani, lärarstudent, Göteborg
Annika Trapp, f.d. förskollärarstudent, Göteborg
Maria Salmela Gonzalez, förskollärare, Göteborg.