Prenumerera

Logga in

Kommentar

Snabbkurs i hur man gör sig av med oönskade invandrare

Maria Fredriksson.

Orimliga språkkrav, en utbildningsplikt som egentligen är en sysselsättningsplikt, att låta bostads- och skolsegregation få full effekt samt att ersätta nyanserade förklaringsmodeller med självbelåtna kommentarer som är lika kategoriska som insiktslösa – sfi-läraren Maria Fredriksson sammanfattar hur man iscensätter politik för att göra sig av med invandrare. 

Snabbkurs i hur man gör sig av med oönskade invandrare:

· Använd bostadspolitiken för att snabbt få till en segregering.

· Matcha med en segregerande skolpolitik. Annars kan ju de nyanlända barnen faktiskt lära sig språket och även få svenska vänner och lära känna deras föräldrar.

· Se till att arbetsmarknadspolitiska program ser ut att handla om utbildning och språk; egentligen handlar det om att förse näringslivet med billig/gratis arbetskraft som inte känner till sina rättigheter. Kalla det språkpraktik trots att praktikanterna inte träffar några svensktalande.

· Det ska heta utbildningsplikt men i själva verket är det sysselsättningsplikt – varje sekund ska kunna dokumenteras.

· Bortse ifrån vad forskning säger om inlärningsfrämjande faktorer. Skapa kaos i sfi- och vuxenutbildningen för att minska möjligheter till relationsskapande och kontinuitet.

· Ställ orimliga språkkrav så att de med sämst förutsättningar garanterat misslyckas. Därmed sjunker allmänhetens förtroende för sfi och så även opinionen.

· Koppla språkkravinkomstkrav och bostadskrav till uppehållstillståndtillgång till välfärd och möjlighet till anhöriginvandring. Det kommer stressa de studerande så att även de med hyfsade förutsättningar misslyckas. Att de inte får jobb på grund av att de inte kan språket är ju super – då faller ju eventuellt gnäll om diskriminering platt!

· Snart nog har bostads- och skolsegregationen nått full effekt; förorterna kokar av ilska och i de vita villaområdena förfasar man sig över att svenskfödda förortsbarn inte behärskar språket och inte anammat majoritetskulturen. Ingen tycker längre att det är konstigt att man inte vill bo, studera eller jobba nära dessa.

· Vid det här laget finns det inte många kvar som gillar olika. De mer nyanserade förklaringsmodellerna ersätts av illvilliga självbelåtna kommentarer som är lika kategoriska som insiktslösa. De som kritiserar det människofientliga systemet hånas för blödighet och naivitet.

· Nu finns det inte mycket som hindrar regeringsbeslut om repatriering, tvångsinternering eller andra politiska åtgärder för att bevara Sverige svenskt.

Och minns att det började med att…

skolans uppgift var som den var:

att skola arbetskraften.

Men viss del av den ska inte va’ kvar

så vi börjar slarva med skatten.

Spärrar och kvoter och nationella test

är system för att sålla

Andra från de vita och föra Andrarna

till en Annan fålla.

Man har gjort skolan till en marknad, föräldrar till kunder och kunskap till en vara.

Man har underminerat och splittrat lärarkåren och säkerställt att sfi ska misslyckas.

Därmed kan man föra en politik som inte hade varit gångbar för bara några år sedan.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV