RFSL lanserar ett typsnitt som människor kan läsa men inte Metas AI, för att kringgå Metas förbud av politisk annonsering. Förbudet har införts som ett svar på EU:s nya regler för politisk reklam, men drabbar också annonser som lyfter budskap om mänskliga rättigheter.
– Metas beslut att censurera samhällsdebatten är djupt oroande, säger Felix König, kommunikationschef på RFSL.
Syftet med EU:s regelverk kring politisk annonsering är att underlätta för människor att förstå dels att det rör sig just om politisk annonsering, dels förstå vem som ligger bakom den. Meta som anser att unionens regelverk är för krångligt och långtgående har svarat med att förbjuda all politisk annonsering på både Facebook och Instagram.
Det innebär att även frågor som inte rör partipolitik också förbjuds – som frågor som rör mänskliga rättigheter, jämställdhet, mångfald och inkludering, och drabbar alltså organisationer som Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners, queeras och intersexpersoners rättigheter (RFSL). Därför har riksförbundet nu tagit fram ett helt eget typsnitt, ett typsnitt som människor kan läsa men som Metas AI inte förstår. Syftet är kringgå förbudet för att kunna publicera reklam som lyfter budskap gällande mänskliga rättigheter.

Human writes font går under AI-radarn
Det nya typsnittet kallas The human writes font och är alltså inte möjligt att upptäckas av Metas AI, men kan läsas av människor. På typsnittets hemsida finns det också ett öppet verktyg som skapar en bild av budskapet som sedan kan användas i politiska annonser. Tanken är att budskap som Meta anser är för politiska inte ska upptäckas och därför fortsätta kunna spridas via annonser, liksom framför allt att väcka frågan och få fler aktörer att agera:
– Vi vet att det här inte är en permanent lösning. Men det är ett sätt att synliggöra hur orimligt det är att företag som Meta hindrar organisationer från att prata om grundläggande mänskliga rättigheter. Vad händer med vår demokrati om stora techbolag tar över den? Nu måste EU och svenska regeringen agera, säger Felix König, kommunikationschef på RFSL.
”Handlar om censur”
EU:s nya regelverk med krav på transparens kring politisk annonsering syftar till att förhindra otillbörlig påverkan på val inom unionen, och togs fram som ett svar på Cambridge Analytica-skandalen 2018 där ett konsultföretag använde sig av data om Facebookanvändare för riktad politik reklam.
RFSL beskriver Metas långtgående förbud är att betrakta som censur och ger exempel på saker som inte längre kommer att kunna annonseras om: ”Vi måste hjälpas åt och stötta flyktingar”, ”Det är dags att vi alla står upp och kräver jämställdhet för kvinnor” och ”Alla transpersoner har rätt att få sin röst hörd”.
– Metas beslut att censurera samhällsdebatten är djupt oroande. EU-reglerna har goda intentioner om att skapa större transparens, det är helt nödvändigt. Men Metas beslut handlar inte om transparens, det är censur, säger Felix König.