Startsida - Nyheter

Nyheter

FN-experter kräver större ansvar från sociala mediejättar

Twitters huvudkontor visas i San Francisco.

För att stävja hatretorik uppmanar FN-experter ägarna av sociala medier och VD:ar som Elon Musk, Mark Zuckerberg, Sundar Pichai och Tim Cook att prioritera mänskliga rättigheter, antirasism och ta mer ansvar i sina affärsmodeller.

Enligt forskningsinstitutet Network contagion vid Rutgersuniversitetet, ökade användningen av det rasistiska n-ordet på Twitter med nästan 500 procent i samband med att Elon Musk tog över som ägare i oktober 2022, jämfört med det tidigare genomsnittet. Enligt Twitter rörde det sig om en trollkampanj.

Detta och andra exempel på hatretorik på social medier alarmerade FN-rådets oberoende experter, som den 6 januari höll ett möte för att ”belysa det akuta behovet av större ansvarsskyldighet på sociala medier”.

På mötet framkom det också att FN:s högkommissarie för mänskliga rättigheter Volker Türk, nyligen skickade ett öppet brev till Twitters ägare Elon Musk, där han betonade att ”yttrandefrihet inte är ett frikort för att sprida skadlig desinformation som leder till skada i verkligheten”.

Även om många sociala mediejättar hävdar att de inte tillåter hatretorik, menade FN:experterna att det finns en klyfta mellan företagens egna policys och tillämpningen av reglerna. Många användare kommer undan utan repressalier, menar experterna.

”Vi uppmanar alla VD:ar och ledare för sociala medier att fullt ut ta sitt ansvar att respektera mänskliga rättigheter och ta itu med rashat”.

Vidare konstaterade de att det finns en risk för att godtycklighet och vinstintressen kommer i vägen för hur sociala medieplattformar övervakar och reglerar sig själva.

Fakta: FN:s experter

FN-experter är oberoende observatörer som är människorättsexperter med mandat att rapportera och ge råd om mänskliga rättigheter utifrån ett tematiskt eller landspecifikt perspektiv. De är oavlönade och valda för 3-åriga mandat som kan förlängas i ytterligare tre år.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV