Det var under natten till söndagen som någon skrev en kommentar på eventets Facebooksida. Någon hade varit på genrepet av Celebration of Womanhood, reagerat på den bön som ingick i ett av föreställningens nummer och förde informationen vidare utan att koreograf eller arrangörer blivit underrättade, säger en representant för arrangörerna Freshest, som på grund av ämnets känslighet avråtts från att framträda med namn.
– Alla är väldigt chockade, koreografen och dansarna i gruppen är helt förstörda. Varken vi i Freshest eller Kulturhuset visste att numret innehöll religiösa texter. Hade vi vetat det hade vi bett dem plocka bort det. Freshest har skrivit till alla som deltog i Facebooktråden och förklarat att ingen avsikt att kränka någon funnits.
Men Facebook-kommentaren väckte reaktioner, under natten hann cirka 30 personer "gilla" inlägget och omkring femton personer kommenterade det upprörande i att stycket ingick i föreställningen. Mer än så behövdes inte för att Kulturhuset skulle ställa in hela eventet av säkerhetsskäl.
– Det var en massa turer under söndagen, genrepet sköts upp gång på gång och omkring en timme innan fick alla inblandade veta att man beslutat att ställa in föreställningarna, berättar representanten för Freshest.
– Det tråkiga är ju att det här överskuggar våra egentliga avsikter med eventet – att hylla kvinnan i den mansdominerade streetdancevärlden. Celebration of Womanhood kom ju till för att vi ville skapa den scen vi kvinnor i branschen har saknat och nu har det återigen blivit så att vi inte får synas, säger hon.
I förra veckans Feministiskt Perspektiv berättade Freshest i en intervju om det massiva motstånd de mött när de försökt påtala den sneda könsbalansen i streetdancevärlden. Och i ljuset av det kan hon inte låta bli att reflektera över sambandet att ett stycke som funnits fullt tillgängligt på Youtube sedan i februari, och som visats på flera större dansscener, just natten innan Celebration of Womanhood skulle gå av stapeln uppmärksammades som kränkande..
– Vi anses av många i branschen vara provocerande och gränsförflyttande. Jag är övertygad om att snöbollseffekten på Facebook är en del av det. Om man hör att inslag ur religiösa texter finns i en föreställning som arrangeras av oss dras kanske slutsatsen att vi gjort ett medvetet val med syfte att ifrågasätta och provocera. Någon av kommentarerna löd "nu har de ändå gått för långt" vilket jag tycker bekräftar våra misstankar.
Enligt Nina Röhlcke, produktionschef på Kulturhuset var det den snabba händelseutvecklingen som orsakade den dramatiska inställningen av Celebration of Womanhood.
– Vi var inte insatta i innehållet i föreställningen. När det rör sig om så här brännbara ämnen måste vi ta vårt ansvar som utgivare. Om vi hade haft längre varsel hade vi kunnat skapa en diskussion kring stycket där alla hade kunnat komma till tals. Men när vi bara hade några timmar på oss att ta ställning till innehållet så hade vi inga andra möjligtheter att hantera situationen än att ställa in. Inte ens arrangörerna kände ju till att stycket skulle ingå. Det här betyder naturligtvis att vi måste se över vår kommunikation med externa arrangörer.
Hur kommer det att gå till, ska ni begära någon innehållsförteckning?
– Nej, det kommer självklart inte att handla om någon censur. Vi ska ska diskutera brännbara ämnen här. Men vi som stor institution måste ha möjlighet att ta ställning till under vilka former vi ska göra det. Vi måste försäkra oss om vad som är lämpligt och vad som är mindre lämpligt att visa på våra scener.
Men var det av publicistiska skäl eller säkerhetsskäl ni ställde in?
– Det hänger ihop. Även om det inte var så många som deltog i Facebooktråden har ju var och en av dem ett stort eget nätverk. Vi hade ingen möjlighet att överblicka spridningen. Då kunde vi inte ta några risker med tanke på den upphettade situation som finns globalt kring de här frågorna.
Finns det inte en risk att budskapet blir att det framöver kommer att räcka att starta en Facebook-debatt för att få stora insitituioner att lägga sig platt?
- Det handlar inte om att lägga sig utan om att ta det ansvar man har. Det här stycket har funnits länge på Youtube men nu är vi på Kulturhuset på Sergels torg, vi kan inte ta några risker.
Under de närmaste dagarna ska Freshest, dansarna och representanter för Kulturhuset samtala om det inträffade och de hyser gott hopp om att publiken kommer att få tillfälle att få seCelebration of Womanhood utan de religiösa inslagen vid ett senare tillfälle.