– Mäns klimatpåverkan är tre gånger större än kvinnors. Samtidigt så drabbar klimatförändringarna kvinnor betydligt hårdare än män världen över. Att bygga ett hållbart samhälle är en av de stora feministiska frågorna. Vi måste utmana bilden av Sverige som jämställt och se den könsmaktsordning som finns inom transport-, infrastruktur- och samhällsbyggande både lokalt och globalt, sade Carl Emanuelsson, talesperson för Feministiskt initiativ i ett pressmeddelande inför måndagens seminarium om trafik och genus.
Eva Lindholm, som arbetar med dessa frågor på Jordens Vänner, menar att trafikplaneringen riskerar att cementera dessa mönster ytterligare:
– Trafikplanering, såsom satsning på kollektivtrafik, nya vägbyggen, cykelbanor och gångtunnlar påverkar alla människors vardag och Jordens Vänner vill synliggöra bristen på jämställdhet och avsaknad av konsekvenstänkande för olika grupper i det arbetet. Genom att inte ta hänsyn till hur olika kvinnors och mäns trafikmönster ser ut idag riskerar vi att bygga transportsystem som förstärker dessa mönster.
Ser verkligen kvinnors och mäns klimatpåverkan så olika ut?
– Absolut, Jordens Vänner gav redan 2009 ut boken Har klimatet ett kön? som enkelt och tydligt beskriver hur stora skillnaderna är i kvinnors och mäns vardagsliv, både lokalt och globalt, och vilka konsekvenser det får för miljön. Här i Sverige t.ex använder kvinnor och män lika lång tid till transporter dagligen, men kvinnor åker kollektivt eller cyklar och gör flera, kortare kombinationsresor, till förskola, arbetsplats, vårdcentral, affär osv, medan män åker längre sträckor med bil till ett ställe och tillbaka, arbetsplatsen. Flera studier visar också att kvinnor har lättare för att anpassa sig till förmån för miljön, genom att t.ex sopsortera, äta mindre kött, spara energi och liknande. Världen över ser det stora mönstret likadant ut, män belastar miljön mer än kvinnor, även om det i andra länder kan handla om andra saker än bil kontra cykel.
Vilka åtgärder är viktigast?
– Jordens Vänner vill i första hand synliggöra problemet och visa hur det faktiskt ser ut i trafiken idag och vilka konsekvenser det får, för kvinnor och män, och i slutändan vår gemensamma miljö. Måndagens workshop är inte den första och inte heller den sista i ämnet, utan den återkommer i höst under mobilitetsveckan i Göteborg till exempel, och Jordens Vänners förhoppning är att vi, politiker, aktivister och alla andra tillsammans ska kunna få fram lösningar som leder till ökad jämställdhet. Under genrepet i Göteborg den 26/6 med politiker från F! och Vänsterpartiet på plats, var samråd ett nyckelord som återkom flera gånger. Samråd i tidigare skede, samråd via inbjudningar till olika grupper, vid olika tidpunkter, via nätet osv. I korthet kan man säga att eftersom kvinnor inte kommer på samråd, för att de enligt statistiken hämtar barn och handlar, får samrådet komma till kvinnorna.
Carl Emanuelsson håller med:
– Vi måste bort från ett samhälle där bilen är norm och istället se 15-minutersprincipen som en förebild. Det innebär att du aldrig ska ha mer än 15 minuter gång- eller cykelväg till samhällsservice, butiker eller förskola och skola.