Jämställd festival har tillsammans med Rättviseförmedlingen påbörjat en kampanj för att samla in förslag på musikakter som inte är mansdominerade till arrangörerna av sommarens festivalscener. Amanda Lindholm på Jämställd festival ser projektet som ett sätt att försöka bryta den onda cirkel som osynliggör kvinnor på festivalscenen.
Den ideella föreningen Jämställd festival startade på tisdagen tillsammans med Rättviseförmedlingen en festivalkampanj med syftet att berika festivalprogrammen på sommarens scener med musikakter som inte domineras av män, utan istället lyfta fram kvinnor. Kampanjen ska mobilisera Rättviseförmedlingens medlemmar för att tipsa om artister de vill se uppträda i sommar, men som befinner sig utanför festivalarrangörernas vanliga sökfält.
Viktigt att jobba från flera håll
Amanda Lindholm från Jämställd festival är mycket positiv till samarbetet med Rättviseförmedlingen, en förening hon ser som en stor inspirationskälla och ledande inom jämställdhetsarbetet i Sverige.
Med samarbetet hoppas Amanda Lindholm att fler ska uppmärksamma den bristande jämställdheten på festivalscenen. Hon påpekar dock att många arrangörer är medvetna om problemen och arbetar hårt. Enligt Amanda Lindholm kommer deras insamlade förslag vara till stor hjälp.
– Den onda cirkeln som gör att kvinnor inte syns måste brytas. För att lyckas med det här är det viktigt att jobba från flera olika håll, med många organisationer som agerar. Popkollo är ett exempel på några som arbetar praktiskt med att få tjejer att komma igång med att spela musik.
Jämställd festival är ett ideellt initiativ som presenterar statistik och intervjuar artister, arrangörer och andra aktörer inom musikbranschen. Deras syfte är att lyfta upp debatten om ojämställdheten som råder inom festivalscenen i Sverige.
Lyfta nivån på debatten
Amanda Lindholm säger att det är viktigt att lyfta nivån på debatten, där folk fortfarande frågar sig om det här verkligen är ett problem. Då hamnar de som engagerar sig i de här frågorna i en position där de ständigt måste bekräfta att det är ett verkligt problem. För att komma ifrån det här är det viktigt att fundera över vad som konkret måste göras, enligt Amanda Lindholm.
Lars Anders Johansson, ansvarig för kulturfrågor på tankesmedjan Timbro, har riktat kritik mot projektet. Han menar att kampanjen är diskriminerande mot män. På det här svarar Lindholm:
– Det är tråkigt när debatten hamnar på en så låg nivå och att media väljer att lyfta fram det här så mycket. Det är tråkigt att han inte har förstått projektet, som handlar om att lyfta fram kvinnor och att enbart ge förslag till arrangörer och aktörer inom musikbranschen.