Alla länder som anslutit sig till Kvinnokonventionen har ett åtagande enligt artikel 5 att motverka stereotypa könsroller i medierna. När FN:s Kvinnokommission senast granskade Sveriges efterlevnad av konventionen 2008 uttrycktes oro över hur starkt de stereotypa könsskildringarna lever kvar. Regeringen uppmanades att vässa sina strategier och utvärdera varför tidigare arbete inte fungerat.
2008 presenterades också den fjärde utredningen sedan 1970-talet som förslog en lag mot könsdiskriminerande reklam.
Maria Jacobson skrev nyligen en krönika på temat i Feministiskt Perspektiv där hon konstaterade att: Nyamko Sabuni, jämställdhetsminister, kasserade förslaget direkt, utan remissförfarande. Skälet, uppgav hon, var att yttrandefriheten inte får inskränkas – trots att utredaren föreslog en annan lagteknisk lösning.
Jacobson var med och grundade det mediekritiska nätverket Allt är möjligt som sedan början av 1990-talet uppmärksammat könsdiskriminerande reklam och uppmanat människor att anmäla, även om inga sanktionsmöjligheter finns. Allt är Möjligt har bidragit med sin expertis i det svenska civilsamhällets skuggrapporter till FN:s Kvinnokommission och är medlem i Sveriges kvinnolobby, som nu alltså driver en kampanj på temat.
Tror på förändring
Simone Lindsten är nyvald ordförande för Allt är möjligt. Hon berättar att möte hållits i veckan inför nästa granskningsrapport till FN:s Kvinnokommission, som är på gång. Frågan är om bedömningen av Sveriges efterlevnad av kravet att bekämpa könsstereotyper i medierna kommer att skilja sig så mycket från den som gjordes 2008. Lindsten har i varje fall sin bild klar över varför reklamen ser ut som den gör:
– Därför att "marknaden" vill ha det så. Kön "säljer". Vi kommunicerar allt mer med hjälp av bilder och då blir ytan viktig. Numera objektifieras både män och kvinnor i reklam för kläder, skönhetsmedel med mera.
Hur ser du på kampanjen?
– Positivt! Allt är Möjligt tog aktivt ställning för lagförslaget mot könsdiskriminerande reklam när det kom 2008. Bland annat genom att skriva en debattartiklar.
Hur ser du på möjligheterna till genomslag och förändring?
– Jag upplever att det finns en opinion mot könsdiskriminerande och könsstereotyp reklam.
Förutom varningar till allmänheten har kvinnolobbyn efterfrågat besked från politikerna om hur de vill komma åt problemet. Så här såg det ut på twitter i veckan:
Socialdemokraterna @socialdemokrat @Kvinnolobbyn Vi vill överväga förslag till lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam. #svpol
Helena H. Gefwert @gefwert @Kvinnolobbyn @miljopartiet MP vill införa lagförslaget från 2008 i sin helhet. Läs gärna vår rapport från 2009. http://www.mp.se/templates/Mct_177.aspx?number=240403
Mikael Gustafsson @MickeEU @Kvinnolobbyn Samma, samma i Bryssel...aldrig får man vara fri från sexistiskt reklam!
(Mikael Gustafsson är ordförande i EU-parlamentets jämställdhetsutskott och företräder Vänsterpartiet)
Kristdemokraterna @kdriks @AlltrMojligt @kvinnolobbyn hej, har ni skickat enkäten till oss på [email protected] eller var finns den?
folkpartiet: @Kvinnolobbyn Förslag om ny lag har tidigare avslagits m.a.a. risk för krock med yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen /NR
folkpartiet: @Kvinnolobbyn Vi tror på ett självsanerande system och inte politisk klåfingrighet gm lagstiftning och inskränkningar i tryckfriheten. /NR
Från Moderaterna kom ett mejl:
"Hej!
För ett tag sedan fick vi en fråga från er via twitter om lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam. Så här ser vi på det hela:
Diskriminering är alltid oacceptabelt. Arbetet mot diskriminering har hög prioritet hos Moderaterna. Vår uppfattning är att könsdiskriminerande reklam inte är önskvärd, och speciellt inte i ett samhälle som strävar efter jämställdhet mellan könen. Men vi tror inte att lagstiftningsvägen är rätt väg att gå. Vi tror istället på att branschen själv kan komma till rätta med denna problematik genom egna överenskommelser och frivilliga regelverk. Det finns flera fördelar med det jämfört med lagstiftning. Egenåtgärder inom branschen är exempelvis snabbare och mer flexibla och kan anpassas till en marknad i ständig förändring.
Mvh Moderaterna"