– Vi vill peppa och inspirera kvinnor att nå längre i karriären. Dessutom fanns det inga handböcker för kvinnor, men massor för män. Även om det inte står att de vänder sig till män, så utgår de från männens perspektiv och har bara män som förebilder. Det räcker att titta i Dagens Industri för att se att det bara är män i grå kostymer som får uttala sig. Det är svårt för kvinnor att identifiera sig med dem, säger Camilla Björkman, författare och frilansskribent med fokus på frågor som rör karriär och att driva eget.
Hon tror att det finns flera skäl till att kvinnor har svårare än män att ta sig fram på arbetsmarknaden. Att männen redan sitter på de högsta posterna färgar av sig på resten av organisationen. Eftersom det inte finns några kvinnliga chefer, tänker kvinnor att det är näst intill omöjligt att sträva dit.
Dessutom bygger många företagshierarkier på mäns struktur som uppmuntrar traditionellt manliga egenskaper, vilket förstås gynnar männen inom företaget.
– Det har att göra med att flickor och pojkar uppfostras olika. Kvinnor uppmuntras att vara snälla, omtänksamma och duktiga. Det är positiva karaktärsdrag, men kanske inte alltid de som funkar bäst i en mansdominerad organisation, säger Camilla.
Precis som många andra kvinnor har Camilla fått lära sig att inte framhäva det hon är bra på. När hon fick frågan vad hon jobbar med brukade hon svara ”jag gör lite olika saker, skriver lite bland annat...”, när hon i själva verket driver två företag, ger ut en egen tidning och har skrivit en bok.
– Att tona ned sina meriter är varken bra för självkänslan eller karriären. Tvärtom är det mycket bättre att lyfta fram det man har åstadkommit, eftersom det kan leda till fler uppdrag och möjligheter, säger Camilla.
Pojkar uppmuntras redan från barnsben att ta för sig, vilket gör att de har lättare för att klättra uppåt i hierarkin och förhandla sig till högre lön.
Men det betyder absolut inte att det är kört för kvinnor. Camilla och Ulrika (som är chefredaktör för tidningen Cosmopolitan) ville visa att det visst går att bli framgångsrik som kvinna. I boken presenterar de tio nycklar som kan vara till god hjälp.
Vad som ryms inom begreppet framgångsrik är förstås olika från person till person. Att göra karriär behöver inte handla om att bli chef eller att tjäna sin första miljon. Det kan lika gärna vara att säga upp sig och starta eget, satsa på sin hobby eller göra något du verkligen brinner för.
Under arbetet med boken har Camilla och Ulrika intervjuat ett antal framgångsrika kvinnor, alltifrån längdskidåkaren Charlotte Kalla till nattklubbsdrottningen Alexandra Charles och SVT:s VD Eva Hamilton. De verkar inom helt olika områden, men har det gemensamt att de har nått sina mål.
Tanken är att deras historier ska inspirera läsarna att tänka att om de kan, så kan jag.
– Det var oerhört peppande att träffa de här kvinnorna och höra deras historier, säger Camilla.
Vad kan vi lära av dem?
– Först och främst att det faktiskt går att nå sina mål. Även om det kan vara tuffare för kvinnor än för män att ta sig fram i karriären, så är det inte omöjligt. En annan sak är vikten av att tro på sig själv och sin kompetens, säger Camilla.
Hon vill också understryka hur viktigt det är att göra det man tycker är roligt och meningsfullt. Man kanske inte kan jubla hela vägen till jobbet varje dag, men att vantrivas med sitt arbete är varken bra för karriären eller det allmänna välmåendet.
Tyvärr är det fortfarande så att framgångsrika kvinnor ifrågasätts. Så fort en kvinna i karriären intervjuas får hon frågan hur det har gått att kombinera med familjelivet, och om hon inte ångrar att hon har försakat barnen. Frågor som aldrig ställs till framgångsrika män.
– Sedan boken kom ut har väldigt många frågat oss varför det är så viktigt att göra karriär? En man skulle aldrig behöva svara på det. Det visar att karriär anses vara ett ämne för män. När kvinnor pratar om karriär ska det handla om hur man hittar balans mellan jobb och familj. Vi förväntas bara skriva böcker som ”Good enough” eller ”Stressa ner”, säger Camilla.