Många blir fortfarande provocerade när icke-köttätare höjer sina röster väl högt. Göteborgsfestivalen Way out wests beslut att att inte servera kött inne på konsertområdet skapade i somras stort rabalder. Men även i rörelser som jobbar för mänskliga rättigheter och med normkritik kan köttfritt orsaka sura miner.
- När jag ett år var på RFSL:s kongress avslutades den med en vegetarisk buffé. Flera blev arga. Hur kan folk reagera så stark över att inte få äta kött under en enstaka måltid, säger Andréa Hofman von Balteanau, styrelseledamot i RFSL Malmö.
Ingrodda tankemönster
Att äta kött är en stark norm som går hand i hand med andra normer och förtryck.
- Jag är muslim, har kepsen på sned och kommer ursprungligen från Iran. Ingen tror att jag är vegetarian, säger Behrang Miri från Rörelsen gatans röst i samhället.
Hen menar att synen på vem som inte äter kött kan kopplas ihop med andra vanligt förekommande och förutfattade meningar om människor utifrån deras bakgrund, tro eller kön. De följer samma rasistiska och sexistiska tankemönster.
- Och kvinnor socialiseras till att ha en mjukare sida och ta hand om varandra och bry sig om djuren, konstaterar Andréa Hofmann van Baltenau.
När Djurens rätt la upp bilder på webben efter att ha deltagit på Stockholm Pride fick de flera homofoba kommentarer på sin Facebooksida. Och när organisationen tog fram köttfria recept anpassade till den muslimska högtiden Eid al-Fitr blev diskussionen hetsig och stundtals rasistisk.
Legitim maktordning?
Exemplen visar hur olika förtryck existerar parallellt vilket gör det nästintill omöjligt för en organisation att diskutera endast en maktojämlikhet. Men enligt panelen på seminariet under Regnbågsfestivalen försvinner ofta djurrätt när intersektionalitet diskuteras.
Människan ser det, med få undantag, som en självklarhet att stå över djuren. Men det kan liksom sexism ses som en skapad hierarki utifrån vem som har möjlighet att ta makten över någon annan. Och i grunden fungerar förtryck på lika sätt oavsett om det är en person eller ett djur som blir utsatt.
- Det finns en dominerande ideologi inom vilken en part med mer makt tar sig rätten över en annan. Maktordningen legitimeras genom att den utnämns nödvändig och naturlig, säger Camilla Björkbom, ordförande i Djurens rätt.