Nu står det klart att planerna på en feministisk humorshow som storslagen avslutning på Feministisk Tribunal går i lås.
– Det känns naturligtvis jättekul. Utan humor hade feminismen aldrig överlevt, säger Feministiskt Perspektivs chefredaktör Anna-Klara Bratt.
Förlegade könsrollsskämt drar inte längre ner de stora skrattsalvorna. Publiken kräver mer och feministisk humor är på frammarsch, menar komikern Moa Svan. Hon kommer att vara konferencier för den stora humorshow som ska avsluta Feministisk tribunal på söndag.
Bland de medverkande finns Nour El-Refai, Bianca ”Snubben” Kronlöv, Agneta ”Robert” Wallin, Lill-Marit Bugge, Pernilla Hammargren, Shanthi Rydwall-Menon, med flera.
– Vi har några av Sveriges roligaste personer samlade i det här rummet. Allt du kan behöva som feminist, utom möjligen barnvakt, finns på Rival på söndag, säger Anna-Klara Bratt.
Och Moa Svan ser fram emot att leda showen:
– Det roligaste jag vet är att stå på samma scen med komiker jag själv beundrar och roas något enormt av. Det är också viktigt att feministerna som går på heldagar med seminarium får veta att det finns en hel värld därute med humor som även är till för dem. För att orka med livet och den feministiska kampen måste man få skratta. Att skratta bland vänner är dessutom enormt upphöjande och kommer bli den perfekta avslutningen på en dag med många föreläsningar och debatter, säger hon.
Moa Svan tycker sig se en större trend inom humorn där även komiker som inte är uttalade feminister gör sådant som tilltalar feminister.
Som exempel på det nämner hon Mia och Klara, den amerikanska filmen Bridesmaids och teve-serien 30 Rock av Tina Fey. Hon konstaterar att det numera finns ett brett spektra som spänner mellan det direkt politiska som I huvudet på Robert till mer subtilt feministiska uttryck såsom Anna Blombergs rollgestaltningar i Starke man och hennes imitationer av Lill-Babs och andra kända personer.
Allt mer krävande publik
– Sexistisk humor är ute. Det funkade kanske när vi trodde att det var det enda alternativet. Det märks ibland när manliga komiker drar skämt om att kvinnor är mjuka och sensibla, och män är rationella och matematiska. De stora skratten uteblir och det mumlas om att man inte hade trott att ”han var sån”, då hade man inte betalt för att se föreställningen. Det är pinsamt för den som har bokat komiker med den förlegade synen på könsroller, och det är tydligt att en publik förväntar sig mer. Det ser jag som extremt positivt, säger Moa Svan.
Hon konstaterar också att stjärnorna inom genren inte längre är gubbar med pösmage och daterade skämt om sina fruar. Bland dagens stora stjärnor med brett genomslag finns Annika Lantz, Nour El-Refai, Petra Mede
– Rappa, intelligenta feminister som vågar lita på en humor där fördomar mot minoritetsgrupper inte fungerar som en bärande vägg, konstaterar Svan.
Hon framhåller att det inte finns någon som helst anledning att nöja sig med mindre:
– Den feministiska humorn har kommit för att stanna, och den växer och blir större. Det finns en stor del av humorscenen som inte syns på teve. Den feministiska humortrenden där är stark och det du ser är bara toppen på ett isberg.