Startsida - Nyheter

Utmanar näringslivets toppmän

Just nu pågår jakten på 2012 års samhällsentreprenörer i form av tävlingen Idéjakten. Tävlingen syftar till att uppmuntra människor att förverkliga idéer som angriper olika samhällsproblem.

Perfekt, tänkte vi och skickade in ett bidrag som vi valt att kalla för BAR GEN[i]US. Tanken med BAR GEN[i]US är att skapa en avslappnad mötesplats för näringsliv och civilsamhälle, där genussamtalet är i fokus.

Näringslivet är som bekant ett av de mest ojämställda fenomen vi har i det svenska samhället. Risken att springa på en ”Lars” i styrelserummet är fortfarande tre gånger så stor som att springa på en kvinna. Detta är naturligtvis häpnadsväckande och får dessutom konsekvenser för såväl företagskultur som affärsverksamhet i övrigt.

Dagens arbetsplatser präglas av traditionellt manliga karaktäristika. Att vara gränssättande, resultatinriktad, logisk, oberoende, konkurrensinriktad, behärskad, utforskande, självhävdande och djärv premieras. Medan traditionellt kvinnliga karaktäristika så som gränsöverskridande, relationsinriktad, intuitiv, samarbetande, omhändertagande, förstående och försiktig, trycks undan. Detta gör inte bara att det blir svårare för kvinnor att ta sig in på dessa arenor. Att toppskikten, det vill säga styrelser och ledningar, domineras av män har dessutom en direkt påverkan på svenskt näringsliv. Det manliga styret och traditionellt manliga värderingar präglar både arbetskulturen och de sätt på vilka företag väljer att marknadsföra sig och sina produkter.

Välmående arbetsplatser där både kvinnor och män har möjlighet att göra karriär på samma villkor är en förutsättning för långsiktigt och hållbart företagande. Det kräver också att företagen är medvetna i sin marknadsföring och tar ansvar för att motverka rådande könsmaktsordning. Därför vill vi ge managers, marknadsförare, HR-ansvariga, styrelser, ledningar, chefer, teamleaders och anställda i övrigt, en möjlighet att delta i workshops med uteslutande fokus på genus och jämställdhet.

Vi är övertygade om att det här är ett bra sätt att förändra attityder och tror att vår målgrupp, företag med manliga strukturer, kan uppskatta upplägget. BAR GEN[i]US är tyvärr det enda (!) bidraget under kategorin jämställdhet som har gått vidare i årets idéjakt, vilket är beklagligt med tanke på att jämställdhetsarbetet behövs på alla områden i samhället.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV