Från och med april startar arbetet med att bygga upp Feministiskt Perspektivs marknadsavdelning.
– Jag ser stora möjligheter för tidningen då den lyckats så pass bra utan nästan någon som helst marknadsföring, säger Corinne Nordell som bland annat arbetat med bilagor i Dagens Industri och senast Arbetsmiljöforum och tidningen Du & Jobbet.
Feministiskt Perspektiv har hittills marknadsfört sig i huvudsak genom det redaktionella materialet gratis via sociala medier så som Facebook och Twitter. Med undantag från en punktinsats från genusaktören Add Gender har all marknadsföring skötts av redaktionen.
– Vi har gjort vad vi har kunnat med de medel som står till buds, men nu är det dags att någon som behärskar det här området kliver in. Vi är så glada att välkomna Corinne Nordell. Det sa klick med en gång, säger Feministiskt Perspektivs chefredaktör Anna-Klara Bratt.
Corinne Nordell kommer närmast från Arbetsmiljöforum och tidningen Du & Jobbet där hon varit försäljningschef och bland annat varit med och utvecklat webben.
Du kommer att bygga upp upp en marknadsavdelning från noll – vad ser du som den största utmaningen?
– Att vi inte enbart ska vara beroende av presstödet. Det finns en hel del service till våra läsare som vi kommer bygga upp successivt. Jag vill att läsarna ser Feministiskt Perspektiv som ett verktyg i detta ämne som gör det självklart att stanna kvar som prenumerant.
Vad ser du för utvecklingsmöjligheter för Feministisktiskt Perspektiv?
– Jag ser stora möjligheter för tidningen då den lyckats så pass bra utan nästan någon som helst marknadsföring. Läsvärdet och besökssiffrorna finns redan där, jag mycket imponerad. Det känns som en oskriven bok där pennan ligger bredvid och väntar på att användas. Jag har stora förhoppningar på att vi på kort tid ska få till några affärer som ger oss den kick som behövs för att utveckla projekt som ligger och väntar på grund av att det saknas intäkter.
Vad är det första du kommer att göra?
– Det finns några insatser som är prioriterade. Det första är prenumerationerna. Att göra det enklare rent tekniskt att fortsätta med sin prenumeration. Vi hör återkommande att det är för ”krångligt” att förnya sin prenumeration. Fakturorna har bland annat fastnat i stora mejlaktörers spamfilter. Det här måste vi omgående åtgärda.
– Sedan kommer jag att ta tag i annonsering och samarbeten som ger intäkter på marknadssidan och som även ska ge läsarna en service i form att intressant information och erbjudanden. Vi ska bland annat se över möjligheterna att starta ett annonsbaserat branschregister.
Vad ligger längre fram i tiden?
– Samordna egna utbildningar och kurser, skapa småevent och utveckla utökade prenumerationsmöjligheter bland annat.