Nyheter

Ny plattform för jämlikhet i film och tv

FOTO: Obregonia D.

Nya plattformen Valuecine vill göra det lättare för publiken att välja filmer och tv-serier med normbrytande innehåll. Med hjälp av AI automatiseras analysen av representation och hur stereotypa skildringarna är.

Stockholmsbaserade techföretaget Ceretai lanserar webbplattformen Valuecine, som erbjuder statistik över hur människor representeras och porträtteras i film och tv. Ceretai uppmärksammades i Forbes och BBC 2019, då deras AI-algoritm för röstigenkänning avslöjade att kvinnors taltid i tv-serien Game of thrones endast uppgick till 25 procent.

Nu har företaget utvecklat fler algoritmer, för att analysera exempelvis åldersfördelning och den så kallade ”smajl-faktorn” – som talar om hur mycket kvinnor och män ler i bild. Genom plattformen kan användare få reda på grundläggande information om filmer och tv-serier, precis som i den internationella filmdatabasen IMDB, men också huruvida de till exempel uppfyller Bechdel-Wallace-testet.

– Efter att ha analyserat tusentals filmer, videoklipp, nyhetsprogram och tv-serier under de gångna två åren, känns det så bra att äntligen släppa den här plattformen som vi har tänkt på så länge. Intresset för våra algoritmer och för plattformen illustrerar tydligt hur viktiga de här frågorna är för publiken, och hur vi behöver bli medvetna om ensidiga skildringar i medier och underhållning vi konsumerar, säger Matilda Kong, vd för Ceretai, i ett pressmeddelande.

Med plattformen introduceras tre olika märkningar för filmer som bryter stereotypa normer när det gäller genus, ålder och etnicitet.

– Genom att använda all fakta vi samlat, har vi kunnat fastställa vad som utgör en norm statistiskt sett – till exempel är normen för kvinnors taltid i spelfilm 40 procent. Detta möjliggör för oss att automatiskt tilldela etiketter för normbrytande innehåll, och för publiken att välja och se tv-serier som är relevanta för dem, och där de känner sig representerade, konstaterar Kong.

Den nya plattformen finansieras av donationer och stöds av Women in film an television international (Wifti), en organisation av och för filmskapande kvinnor,  samt Herflix, en ny online-biograf för kvinnor som tillämpar Valuecine-märkningen.