4 SEPTEMBER, UPPSALA
(scroll for English)
En bitch anlägger bränder; hon är en farlig och lättretlig karaktär som attackerar utan att fråga först. Hon ser sig själv som en hjälte och använder magiska krafter till att rädda världen från galenskap. Hon bär på en enorm energi och när hon möter mörka krafter låter hon sina inre eldslågor slicka dem. Bitchens kraft är stark men inte fientlig, högljudd med en röst som klyver berg. Hon älskar att skaka alla sina kroppsdelar och har en tendens till övermod. Bitchen har en okrossbar förbindelse till sin flock oavsett var i världen flocken befinner sig och tillsammans praktiserar de bitchcraft.
Bitch är en soloföreställning som sker för en publikmedlem i taget och är någon slags exorcism av dans, ljud och röst ritualer. En Bitch kommer ta hand om dig och ta dig på en resa som förvandlar nutida dans till ritualer inspirerade från häxkonstens historia. Bitchen är en medlare av en läckande historia som omorganiserar vår värld med förvrängda ljud, rörelser och en porös kropp. Bitch är en föreställning som klär av sig samtidigt som den klär upp sig och undersöker blickens makt mellan scenen och publiken.
Bitch är uppföljaren till dansföreställningen BITCHCRAFT (2017) och bygger på de praktiker som vi kallar för bitchcrafting. Bitchcraft praktikerna ser vi som en form av aktivism som genererar mötesplatser i form av nya dansföreställningar och workshops. Vi ser teatern som en plats för ritualer och vi vill förkroppsliga hur kvinnor har använt sig av magi för att utöva den sociala och kulturella makt de annars varit berövade.
Av Eliisa Erävalo och Halla Ólafsdóttir. Dansare: Cajsa Godée, Emma Strandsäter, Gry Tingskog och Vanessa Virta. Musik och ljuddesign: Shida Shahabi. All text i föreställningen av dansarna. Ljus design: Emily Lavebäck. Kostym: Hanna Kisch. Praktikant: Wilma Seppälä. Foto: Märta Thisner. Producent: Mariana Suikkanen Gomes, MDT. Producerat i samarbete med MDT och Turteatern. Administration: Interim Kultur. Med stöd av: Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Region Stockholm, Stockholm stad.
Eliisa Erävalo och Halla Ólafsdóttir är koreografer och dansare som har varit verksamma i Stockholm sedan flera år tillbaka. Deras samarbete bygger på vänskap och ett gemensamt intresse av att genom dans skapa ett mänskligt batteri som genererar systerskap, omtanke och samhörighet. Tillsammans har de arbetat med till exempel: Dorte Olesen i The Bad, The Good and The Ugly (2011), BITCHCRAFT (2017) och hållit workshops med Cullbergbaletten (2018) och Iceland University of the arts (2019). Just nu är Eliisa och Halla aktuella med dansföreställningarna Bitch (2021) och Granddaughters (2022)
————————
’Bitch’ av Eliisa Erävalo och Halla Ólafsdóttir
4–5 SEPTEMBER
12:50–21:00
UPPSALA
Evenemang av Köttinspektionen
ENGLISH
One – on – one dance performance
Saturday and Sunday, September 4-5
Performances start at: 12:50, 13:40, 14:30, 15:50, 16:40, 17:30, 18:50, 19:40 (same times both days).
The performance is in English.
Duration: 1h.
Free admission. Only one audience member at the time. Reservation is mandatory.
For tickets, email: [email protected] (let us know your preferred date and time).
The bitch is an instigator, a fire-starter, a feisty and easily provoked character who is liable to attack first and ask questions later. She sees herself as trying to help, rescuing the world from its madness by imposing her sense of magic upon it. She has enormous energy and unleashes her fire when interfering with dark forces. The bitch’s power is strong but not hostile, she is loud and has a voice that can cut through mountains. She loves to shake all her body parts and has a tendency towards overkill. The bitch practices bitchcrafting with her pack that she has an unbreakable bond with. Bitchcrafting is a human battery that generates sisterhood, caring and fearless togetherness.
Bitch is a one- on – one solo performance that invites the audience member on a journey through a world of distorted images, sound and movement. The Bitch works through rituals of healing and resistance, a resistance to the ongoing practise of controlling the female body. Bitch wants to blur the boundaries between the audience and the stage. A performance that simultaneously undresses and dresses up- exploring the power of the gaze between the performer and an audience.
Bitch is the sequel to the dance performance BITCHCRAFT and is based on the practices we call bitchcrafting. Bitchcrafting is a form of activism that generates meeting places in the shape of performances and workshops. We see the theater as a place for rituals and we want to embody how women have exercised the social and cultural power they were otherwise denied through magic.
By Eliisa Erävalo and Halla Ólafsdóttir. Dancers: Cajsa Godée, Emma Strandsäter, Gry Tingskog and Vanessa Virta. Music and sound design: Shida Shahabi. All text in the performance by the dancers. Light design: Emily Lavebäck. Costume: Hanna Kisch. Intern: Wilma Seppälä. Photo: Märta Thisner. Producer: Mariana Suikkanen Gomes, MDT. Produced in collaboration with MDT and Turteatern. Administration: Interim Kultur. Supported by: The Swedish Arts Council, Swedish Arts Grants Comittee, Region Stockholm, City of Stockholm.
Eliisa Erävalo and Halla Ólafsdóttir are Stocholm based choreographers and dancers. Their collaboration is based on friendship and a common interest in creating a human battery through contemporary dance that generates sisterhood, care and togetherness. Together they have worked with i.e: Dorte Olesen in The Bad, The Good and The Ugly (2011), BITCHCRAFT (2017) and hosted workshops with the Cullberg Ballet (2018) and at The Iceland University of the arts (2019). Eliisa and Halla are currently working on the dance performances Bitch (2021) and Granddaughters (2022).