Fryshuset vill skapa inkludering inom musikproduktion

Bara 2 av 198 producenter som under 2020 hade med låtar på Billboards Hot 100 year-end charts var kvinnor. Mönstret i Europa är liknande, skriver Fryshuset i ett pressmeddelande. Genom ett nytt samarbete vill Fryshuset, norska JM Norway och danska Rapolitics förbättra förutsättningarna för unga kvinnor, icke-binära och transpersoner inom musikproduktion.
Projektet kallas 3C, där c står för connect, compress, change. Det finansieras av EU och Nordisk kulturfond. Det riktar sig till unga kvinnor och icke-binära personer i åldrarna 13-25 samt kvinnliga och icke-binära ledare, lärare, representanter från musikindustrin och förebilder inom musikproduktion.

– 3C är ett viktigt projekt för unga kvinnor och icke-binära att få möjligheten att upptäcka och kunna utveckla sig inom musikproduktion. Det är också en unik chans för oss på Fryshuset att kunna påverka en mansdominerad industri som har stor betydelse för alla ungdomar vi möter. Vi ser fram emot att se fler unga tjejer och icke-binära ta plats som musikproducenter, säger Ulrica Wallin från Fryshuset.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV