Nyheter

Kvinnor tar plats på fotbollsläktarna

UPPSALA 20220731 Sirius klack, fans, supportrar under söndagens fotbollsmatch i allsvenskan mellan IK Sirius FK och Mjällby AIF.

Allt fler kvinnor engagerar sig i fotbollsvärlden, visar en ny studie. Något som märks både på läktarna och i sociala medier. 

Det är ingen hemlighet att världens största sport har dominerats av män, framförallt bland fansen. 

Men en ny studie från Malmö Universitet visar att den bilden håller på att förändras sakta men säkert. Andelen kvinnor som tittar på fotboll hemma och som köper biljetter till matcher har ökat i Europa. 

Studien som bygger på intervjuer med fem supporterklubbar för kvinnor menar att det finns en tydlig kultur och identitet som skiljer sig från manliga fans. Klubbarna har egna loggor, sociala medier-konton, stickers och banners.

De kvinnliga fansgrupperna arrangerar också bussresor till och från bortamatcher, något som manliga fans tidigare har sett ner på. 

Enligt Aage Radmann, studiens författare, sker inget samarbete mellan manliga och kvinnliga supportergrupper. Det framkommer istället att vissa fanklubbar för kvinnor stötte på motstånd och slutade lägga upp bilder på sig själva. 

Studien analyserade också supporterklubbarnas innehåll på sociala medier och visar att det har haft ett stort inflytande för klubbarna att odla sin egen kultur. 

Trots att allt fler kvinnor hittar till klubbarna är en stor majoritet av dessa vita kvinnor, till skillnad från manliga fans som är mer blandade i etnicitet, klass och bakgrund. 

I länder som Tyskland, Sverige och England är 20 till 30 procent av fotbollspubliken kvinnor enligt tidskriften Soccer & Society.