Evenemang

Drottningmoder till kvinnotät Stockholm Jazz festival

Idag startar Stockholm Jazz. Den har ett brett program med konserter över hela staden och ner till Södertälje. Eva Nikell, journalist och jazzsångerska, botaniserar bland guldkorn i ovanligt kvinnotätt program.

Festivalens inledningskonsert äger rum på Konserthuset och är en hyllning till
världsartisten Nina Simone. Den New Orleansfödda sångerskan Ledisi, som haft Nina Simone som personlig ledstjärna i stora delar av sitt liv, gestaltar hennes musik på sitt eget sätt till ett 50-mannaband lett av svenske trumslagaren Calle Rasmusson.

Samma kväll på Jazzclub Fasching spelar Sveriges nordligaste storband tillsammans med avantgardekompositören Genevieve Artadi. Artadi var särskilt kontrakterad kompositör till Norrbotten Big Band 2019, och visade då vad som sker i gränslandet mellan Los Angeles elektrofunkscen och Norrbotten Big Bands mäktiga klangvärld.

Den 15 oktober spelar Gretchen ParlatoMusikaliska. Hennes musik kan
beskrivas som ett lyckligt möte mellan Astrud Gilberto och Ricki
Lee Jones
. Nära, med ett fantastiskt sväng och med den melodiska och
improvisatoriska lätthet som är essentiell för den brasilianska musiken från
Jobim till Gilberto. Bossanovan och den klassiska musiken återkommer ständigt. Inte minst på senaste plattan där hon också tolkar David Bowies No Plan och Anita Bakers Sweet Love. Till Musikaliska akademien kommer Gretchen Parlato med sin egen kvartett med Gerald Clayton på piano.

För den som gillar gitarr i blandade stilar, från pop, jazz, indie-rock och
traditionell appalachisk folkmusik blir det julafton på Fasching där Becca
Stevens
uppträder i trio-format. Becca Stevens är född i North Carolina,
kompositör, gitarrist och sångerska, som förutom de egna plattorna har gästat Snark Puppy, Esperanza Spalding, Brad Meldau och David Crosby och senast spelat in en platta med stråkkvartetten Attacca Quartet. Becca Stevens
tillbringande pandemi-åren med att skriva nytt material, som hon beskriver som enkla, trösterika sånger.

Festivalens höjdpunkt är Count Basies favorit, den amerikanska soul- och
jazzorganisten Rhoda Scott, som tar med sig sitt Hammond B3-kabinett och
kommer till Kulturhuset den 21 oktober med 50 kvinnor och män. 84-åriga
Rhoda Scott är dagens drottningmoder av Hammond-jazz. I hemlandet
Frankrike kallas hon för ”barfota-ladyn” eftersom hon spelar barfota på
baspedalerna.

Rhoda Scott är född 1938 i Dorothy, New Jersey. Hon är dotter till en
vandrarpredikant och hennes talang upptäcktes när hon redan vid åtta års ålder ackompanjerade gospelmusiken i kyrkorna. Både självlärd och akademiskt utbildad skivdebuterade hon redan 1962. Senaste plattan, Movin’ Blues, släpptes 2020. På sitt energiska och glädjerika sätt blandar hon och ger ur såväl jazzens real book som ur den västerländska konstmusiken och gospeln på samma säkra sätt.

Två andra inslag i det lite mindre formatet är Amanda Ginsburg och Lovisa
Jennervall,
två svenska jazzsångerskor som samarbetar i ett projekt för att
gestalta Blossom Dearies musik.

Och sista festivalhelgen arrangerar konstnären och pianisten Jenny Svenberg
Bunnel
ett exklusivt sammanhang för den som köper biljett till Atlantis Studios. Där hänger Jennys fina porträtt av välkända jazzartister, och i rummet arrangeras fem olika duo-konserter på 40 minuter vardera.

Stockholm Jazz Festival pågår mellan 14-23 oktober.