Intervju

Norma Winstone – Leading lady in jazz sedan mer än 50 år

Jazzlegenden Norma Winstone kommer till Stockholm i oktober.

Den 20 oktober kommer Norma Winstone till jazzfestivalen i Stockholm för att sjunga i Eric Ericssonhallen med den internationella gitarrlegenden Ralph Towner. Eva Nikell har intervjuat henne inför Sverigebesöket.

Hon har precis kommit tillbaka från en mindre turné i Kanada när jag ringer upp.

– Det var några trevliga konserter och jag passade på att göra en inspelning också i New Foundland och vi hade en sångworkshop i Nova Scotia.

Norma Winstone är född 1941, och har nyligen fyllt 82 år. Hon uppträder lika ofta utomlands som i London och England. Hon tycker att det är roligt och intressant fortfarande, efter 50 års aktiv karriär i det internationella jazzlivet.

– Ingen älskar väl direkt att flyga, men om det bara finns lite tid att återhämta sig så fungerar det ju bra.

Den 20 oktober kommer hon till jazzfestivalen i Stockholm för att sjunga i Eric Ericssonhallen med den internationella gitarrlegenden Ralph Towner. Jag ser den jättelika Ericssonhallen med sin kupol för min inre syn och undrar hur hon känner för att uppträda där – enbart en röst och en gitarr.

Norma Winstone är van att uppträda i alla sammanhang, från små jazzklubbar till kyrkor eller stora teatrar och konsertlokaler, och i alla sammanhang från duo och trio till storband. 

– Jag gillar större konsertlokaler bäst för akustiken skull, säger hon.
Hennes röst är hennes instrument, hon anses vara en av världens främsta improvisatörer. 

– Jag tänker på rösten som ett sound. Den kanadensiske trumpetaren och kompositören Kenny Wheeler brukade skriva in röststämmor åt mig, så att min sång var en stämma bland de andra i bandet. Det påverkade nog min egen sång också, det kräver ett mer intensivt lyssnande.

Norma Winstone skriver oftast sina egna sångtexter, och har även skrivit till andra artister.

– Jag ville skaffa mig en annorlunda repertoar än den traditionella amerikanska jazzsångboken. Och så hörde jag många musikaliska stycken som var så vackra, jag ville sätta ord till dem och få fram vad som dolde sig därinne.

Det är så hon skriver, musiken kommer först och hon sätter orden till den. Hennes texter berättar små historier, en relation, en händelseutveckling, ett stämningsläge – väldigt annorlunda från traditionella jazzstandards med sitt hjärta och smärta. Och allvarliga, seriösa…  hon skrattar när jag säger det.

– Ibland kanske de skulle vara mer lättsamma. Som Ladies in Mercedes, den är ju mest rolig och lite snabbare.

Ett sentida beställningsverk kom från svenske trumpetaren Peter Asplund. Han ville ha en text till ett stycke han komponerat, och nu är sången inspelad med Emmalisa Hallander och Filip Ekestubbe på sång och piano bredvid Peters flygelhorn. What we knew är titeln, och den kommer säkerligen att bli framförd på festivalkonserten på Oktoberteatern i Södertälje den 14 oktober. 

Norma Winstone har fått en mängd musikaliska utmärkelser under årens lopp. Och 2022 fick hon en utmärkelse från svenska Musikaliska Akademien – hur kom det sig?
– Jag har ingen aning, säger Norma Winstone, jag var en av sex pristagare och tyvärr kunde jag inte komma till firandet för jag arbetade med annat. Men jag har ju gjort en skiva med kammarmusik, och kanske var det därför. Och att jag alltid har varit verksam i ett sorts crossover mellan olika musikaliska stilar.

Hör henne i Eric Ericssonhallen på Skeppsholmen fredagen den 20 oktober tillsammans med gitarristen Ralph Towner.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV