Nyheter

Sociala medier ökar känslan av ensamhet hos kvinnor

Nästan varannan kvinna i åldern 18–29 år känner sig ofta ensam och 28 procent upplever att känslan av ensamhet ökas av sociala medier enligt en undersökning av Aller Media.

Nästan varannan kvinna i åldern 18–29 år känner sig ofta ensam och 28 procent upplever att känslan av ensamhet ökas av sociala medier. 44 procent av kvinnor i åldern 18–75 år uppger däremot att de trivs med att vara ensamma. Särskilt om ensamheten är självvald. Bara 30 procent uppger att de har råd att skilja sig, enligt en ny rapport.

Medan nästan varannan ung kvinna i åldern 18–29 år ofta känner sig ensam, upplever 28 procent att sociala medier ökar känslan av ensamhet. Samma åldersgrupp uppger också att de har många bekanta men få nära vänner. 44 procent av kvinnor i åldern 18–75 år uppger att de trivs med att vara ensamma, särskilt om ensamheten är självvald. Det framkommer i rapporten Relationer, närhet och ensamhet som ingår i den årliga undersökningen She Report av Aller Media.

– She Report bekräftar tidigare undersökningar som visar att relationer och hälsa i högsta grad hör ihop. Vi har allt att vinna när vi investerar i våra relationer, inte minst relationen till oss själva, säger Jennie Knutsson, kommunikationschef på Aller Media som i samarbete med byrån Grasp Insights ligger bakom rapporten, i ett pressmeddelande.

Koppling mellan ekonomisk trygghet och hälsa

Nästan alla tillfrågade i rapporten, 98 procent, anser att vänskapsrelationer är viktiga för ett hälsosamt liv. Både kvinnor som är ensamstående och kvinnor som har en osäker boendesituation upplever att detta har en negativ påverkan på hur de mår. Inte ens häften av kvinnorna, 44 procent, svarar att de har möjlighet att påverka och bestämma över sin privatekonomi, och bara en knapp tredjedel, 30 procent, uppger att de har råd att skilja sig från sin partner.

– Vi kan inte bortse från den starka kopplingen mellan ekonomisk trygghet och vår hälsa. I tider av ekonomisk osäkerhet kan oro uppstå kring grundläggande behov som mat och boende. Det blir då extra viktigt att odla trygga vardagsrelationer som kan ge oss det stöd vi behöver för att må bra, säger Jennie Knutsson.

She Report har i år tagits fram för åttonde gången. Årligen undersöks hur ”kvinnor agerar, tänker och känner i olika aktuella frågor”.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV