Recension

Glitterfittan Revy: skicklig spegling av fasad och en del gömt under ytan

Revyduon glitterfittan

Duon Glitterfittan bestående av Agnes Åhlund och Hilda Ekstedt med både skivsläpp och diverse uppträdanden i bagaget har länge drömt om att få göra revy, något som nu blivit verklighet. I samarbete med Klittkören och trummisen Julia Schabbauer jazzar de loss under två lördagskvällar på Teater Aftonstjärnan, Leandra Caldarulo har sett den.

På scen skojas det friskt om att feminismen är död, att endometrios är något som bara sitter i huvudet och att tjejer inte kan tillåtas spela instrument hur som helst, och Glitterfittan får med sig publiken ut på ett känslohav där det är förrädiskt svårt att upptäcka de mörka underströmmarna.

Vi distraheras av paljetter, fjädrar, instrumentsolon och operasjungande fiskmåsar och missar nästan att det finns något ömsint och lite skört i botten, väl dolt av glitter och glamour.

Det är först i andra akten, när Hilda Ekstedt finkänsligt sjunger om hur ensamt det blir när vänskap trängs undan av kärleksrelationer som känslorna hinner ikapp och jag märker att jag faktiskt är ledsen också, under allt det glada.

Det är skickligt gjort, och en spegling av dagens samhälle där så mycket är fasad och mycket göms undre ytan.

Något annat som är skickligt gjort är körrarrangemangen och Klittkörens breda repertoar. De inte bara sjunger, utan de dansar, kular, spelar cello, harpa, kompar på piano, sjunger opera och skådespelar, och de gör det med den äran. Kören lyckas med att både ta plats för egen del och samtidigt släppa fram Agnes Åhlund som revyns givna diva. I rosa glittrig kappa med fjädrar äger hon scenen och de försiktigt framplockade tonerna från hennes cittra kontrasterar fint mot hennes pompösa scengestalt som verkar ta lätt på det mesta men till slut blir utvärderad och nedtryckt, bara för att studsa tillbaka i ett nummer som börjar försiktigt och försonande i kärlekens tecken men kulminerar i ett brutalt hat mot människor i allmänhet och folk i synnerhet.

För scenografi och kostym ansvarar Karin Holm som med enkla medel lyckas förmedla den glättiga revykänslan och kostymen accentuerar Glitterfittans olika personligheter. Agnes Åhlund får flyta runt, lätt och luftig i sina fjädrar och silvervita byxor medan Hilda Ekstedt är tungt närvarande och jordad i svart och guld med sin maffiga barytonsax.

Glitterfittans revy är spretig, som revyer ska vara. Vi hoppar från män som ska hatas på stan till självcentrerade tjugotalsdivor, från medelålders cykelflator som jagar biologiska klockor på flykten till tyska psykoanalytiker i hawaiiskjorta, men allt hålls noggrant ihop av Julia Schabbauers trumkomp och Caroline Oredssons finkänsliga regi och jag lämnar salongen med blandade känslor.

Det ekar tomt när jag går ut i den kalla marsnatten, men samtidigt känns det hoppfullt, och jag vill gärna följa Glitterfittans uppmaning om att någon måste göra något. Förmodligen kommer jag inte att sätta upp en revy, det har jag inte kompetens för, men något, något ska jag nog försöka göra för att ge världen en knuff i rätt riktning.

Glitterfittan är en Göteborgsbaserad duo bestående av Hilda Ekstedt och Agnes Åhlund. Duon har funnits sedan 2013 och släppte sin första platta 2020. Den som bor i Göteborg kan se Glitterfittan Revy på Teater Aftonstjärnan den 16/3 kl 19:00.

Medverkar i revyn gör:

Hilda Ekstedt – träblås, sång, ukulele, skådespel
Agnes Åhlund – sång, cittra, ukulele, skådespel
Julia Schabbauer – trummor, sång
Kristina Issa – sång
Alexandra Nilsson – sång, cello
Siri Woxlin – sång
Isa Holmgren – sång, dans
Petrix Hessel – sång, dans

Produktion:
Carolin Oredsson – regi
Karin Holm – kostym och scenografi